Ana içeriğe atla

Gelperwerîya erênî

Me di destpêka nivîsa xweda; rewşên taybetên jibo kesayeta mirovatîyê hildaye destê xw û emê bi gor Hedîs û Ayetan ji xwendevanên nivîsa xwe ra, bidine zanînê:ku mirov heyîn û kesayetên pir bi rêz û rûmetin û divê li kesayeta xweya newaze û taybet, xwedî derkevin.Jivir şûnva emê bi sernivîsek balkêş û bi mijarek ku xwe bi taybetmendîya kesayeta heyîna mirovan va digre û jê naqete;hildine destê xwe û binirxînin.Ewjî ku hestû xwestinên mirovan:Yên erênî û neyînî ne.


Yanî "Gelêrî ya erênî û ya neyînî".Emê van herdû mijaran bi lêkolin û hûrnêrînên zanistî binirxînin û pêşkêşê gelê xwe kin.Gava mirov bixaze mijara "Gelêrîya erênî "hilde destê xwe û binirxîne;mirov dikare bêje:Glêrîya erênî!gelperwerîya gelane.Yanî hestû ramana hezkirina ji malbat,nêzîk û lêzimane.Ev rewş hestû ramana,xwezayî û taybetîye. Belê gelêrîya erênî, lihevpirsîn û hevgirtinekî civakî û nijadnasîye.Neku ramanek nijarperestî û neyînîye.Lewra civak û komên ji nijadekî,bi hevgirtin û hezkirina jihev,dikarin xwe bigehînine armanc û xwestinên xweyên netewî û mirovayî.Hemjî dikarin bi hezkirin û hevgirtina xwe ;xwe ji êrîşên çepel û çeqelan biparêzin û nebin peza gura xarî. Gava em li kûrahîya ayetên Qur-ana pîroz! dinhêrin: Em dibînin, ku Xuda! jibo parastin û xwedî derketina li mafên taybetî yên mirovan; gotîye:Min hûn milet milet û civak vivak afirandine; ji bo ku hûn hev binasin û lihev bibne xwedî. Dema em li naveroka Ayetên Yezdan û Hedîsên Pêximber dinhêrin;em dibinin:ku welatparêzî û gelperwerî, ji fermanên Yezdanin.Lewra em gava lirû zemîn û parzemînên Cîhanê dinhêrin:em dibînin ku li curbecur deverên Cîhanê,zordest,talanker û mêtingerên çepel! bi rengê (Gurên dev bi xûn)dertêne nav civakên ku li xwe û netewa xwe nebûne xwedî û ew jihev dane belavkirin û welat û warê wan! bi fizîkî an bi bandora xweya dijwarî dagirkirine û bi giştî nirxên wanên gelêrî( netewî) talankirine û ketine nav irzû namûsa wan û bi her awayî hetikandine.! Gava em dîtin û ramanên xwe yên di derdbarê pêdivî, rewabûn û bênebêtîya hezkirina gelan ji netew û lêzimên wan ra bi zimanê ola îslamê di nirxînin û rave dikin;em dikarin bibêjin: kesên ku xudanê bawerî û ramanên îslamîne;divê jibo hezkirin û gelperwerîya gelan û welatparêzîya wan ra, nebine asteng û bibne alîkarê xwedî derketina wana ji gelê wan û netewa wan ra.Lê gava kesên ku dibêjin: em bawermend, Xuda nasin û li hember hezkin û welatparêzî ya gelan derkevin û bibne asteng;ew bi rastî nebawermendên rastîya îslamê ne.Belkî bawermendîya wan di radeya berjewendîya wana bi gemar da dimîne û dijê mafê mirovanin. Pir mixabin bawermendên ku dibêjin:em bi heyîn,mezinahî û yekîtîya (Yezdan) bawierin; ewjî ji berjewendîyên xweyên mezhebî,neteweyî û nijadî yek gavek paşva navêjin û mafê nijad û gelekî ku neji nijad û zimanê wanin napejrînin û bi gorîya berjewendîya xweya kesatî û nijadî dikin û dipeçiqînin. Lê biser da van çepelên reng musulmanên ku her dem û gavan; ola îslama paka paqij!di berjewendîyên xweyên nijadî û neteweyî da dixebitînin û kesên ku ne ji netewa wanin jî bi gotinên ji bêjeyên mêtingerî û nemurovahî, dixapînin û di berjewendîyên xweda dixebitînin.Belê ev reng mêtingerî di seranserê cîhana binavê îslam da tê dîtinê û xuyakirinê.A-jibo vê rewşa hana xiraba ku bi navê ola musulmanan di Cîhanê da bi hezaran salane tê meşandinê û gelan diperçiqîne,gelperwerî welatparêzî beşek ji bawerîya mirovane û jê naqete.Yanî kesên ku dibêjin me bawerî bi yekîtîya Yezdan û mezinahîya wî anîye;divê ku ew ji welatê xwe û gelê xwe, hezbike û gelperwer be. Gelperwerî: mijarek zaniztî,xwezayî û ji Qanûna beşerîye.Lewra çiqas curbecur beşên heyînên bican di cîhanê da hene;hemû bihevra û bi giştî; gelperwerin.! Yanî gava mirov li rewşa curbecur heyînên canewerên li rû zemîn ên binavê:Mûristang,Moza hîngivîn,koma Şêran, ya Mirîşk, Qaz, Qulung, û curbecur beşên ji heyînên dervayê mirovatîyê dinhêre;mirov van heyinên ku me dane rêzê dibîne;ku herçiqas neheyînên bi ziman û hîşê beşerîne jî,dîsa ji mirovan bêtir heval, hogir û lêzimên xwe diparêzin û gelperwerin.Gava ku em van dîmenêin sosretên newaze(xarîqe) jibo gelperwerî yê tînin rojeva xwe; dibe ku hinek ji xwndevanên vê berhema meya zaniztî; bikevine nav rewşek sergêjî û bibêjin:Ev çi mînak û mînandîne jibo mijara gelperwerîya mirovan ra ku nivîskar hildaye mijarê û gotîye:çiqas canewer (Zîrih)hene, gelperwerin.Bi zanîna min;ger xwendevanên vê berhemê baş xwe berdin ser kurahîya gotina me,wê têbigehîjin; ku ne Mirîşk, Qaz û Moz bi tenê welat parêzin û tim nêzik û hevalên xwe diparêzin;belkî hê jîwan gelperwertir “Kûçike”.Lewra gava yek ji mirovan an ji candaran xwe nêzîkê Cewrika dêlek bike,ew dêlik bê guman û bê tirs,êrîş dibe ser wî kesî an wî candarî û cewrika xwe diparêze.Wek Seyê;Mirîşkê, Qazê û birek ji tebayên dinê jî, têjik û hevalên xwe ji êrîşan diparêzin û gelperwerin.Gava rewşa taybetîya her candarî evbe;çima candarên ku ji vanên megotî bi hiştir û qenctirê heyînan ku mirovin gelperwer nebin?. Bi rastî mijar zanistî, ramanî û felsefîye.Lê raman û gotina ku bê zanista şuruştî û taybetîya mirovatîyê ye, dibêjin:Miletperwerî neqence û divê mirov bi ramana gelêrî nebe û demokrat be.Evjî neraste û dijê zanista taybeta gelane.Armanca me ji doza gelêrîyê;gelêrîya erênî ye.Yanî hezkirin û parastina gel liser nîzama mirovatî û parastina ji bêdadîya nijadperestîya nijadane. Em dikarin bi rêya zanista mirovahî ya îslamî bibêjin:hezkirina mirovan jibo gel, lêzim û nêzîkê wanra;ji pîroztirînê hest û helwestên xwenasîna mirovtîyê ye.Hezkirina bi gelêrîya erênî,ji emrû fermanên Yezdane.Em divê cîhanê da licurbecur parzemîn û deverên cîhanê dibînin: welat û deverên ku gelên ji nijadekin lihev nepirsîne û lixwe nebûne xwedî û jihev dûrketine;bûne xurê Guran,nijadperest û mêtingerên di Cîhana meda.Lewra van dirindeyên ku me gotin, tim liber "Kumê ketî "û leşxurîyê ne. Gelêrîya erênî:Gelperwerî,ji girintirînê mafê taybetîyê murûvane.Em dikarin bibêjin:hezkirina ji gel;ji hestû dilnermîyek xwezayî dertê û mirovan dikêşe bal wê hezkirina gelêrîya erênî va.Me di beryê da jî, watedarîya vî hestî anîbû ziman û bi birekî mînakên balkêş dabû dîyrkirinê û anîbû ziman. Lê hinek jihev cudane.Candarên ne mirov hestên wanên hezkirina ji Malbat û nifşa wan, hezkirinekî bi tuxûbe.Lê ya mirovan ji ya wan firetir watedartire.Yanî gava yek ji mirovan destê xwe dirêjê Cûcika Mîrîşkek an Qazek anjî kurîka Hespek bike;wan candarên me gotî diwê demê da bi tenê êrîş dibine ser mirovan û nahêlin ku destê xwe nêzîkê piçûkên wan bikin.Lê mirov bireng û rewşa xweya hişmendî û taybetî,nifşê xwe bi curbecur rêbazan diparêzin û dibine alîkarê parastina wan. Bi gor zanizta mirov nasîyê û erkên wîyên mirovatîyê,gelperwerîya erênîya ne neyînî;beşek ji heyîna mirovane û divê jê neqetin.Ger ev hestû helwesta mirovahî ya şuruştî ji mirovek dûrkeve û pêra nebe heval,ew mirov ji xwenasîn Xuda nasînê dûr dikeve.Lewra kesek xwe nasneke;tucar heyîna mezin “Yezdan” jî nasnake. Lewra wê heyînê gava ew aferandîye berpirsyarê bi pêk-anîna erkên mirovatî kirîye.Yek jiwan erkan jî, lêpirsîna li lêzim, malbat û gele.Gava kesek ji kesan livan erkên xweyên mirovatî û lêpirsîna ligel xwedî dernekeve,ew dikare Yezdan jî binase?.na nikare.Lewra naskirina Yezdan û dilovanîya ligel û lêziman têkeldarê hevin û jihev naqetin.Gava em vê mijarê dinirxînin;em bênebê dikevin nav felsefeya xwenasînê û Xuda nasînê.Bi nirxandina vê mijarê ra heyîna bi navê mirov tê rojeva mirov û mirov bênebê diderbarê wîda dikeve nav lêkolînên zanistî û taybetî. Bi xwe berdana ser vê mijarê ra,mirov dikeve nav lêkolîna rewşa ku mirov jibo çi hatine afirandinê.Bi nirxandina vê rewşê ra,mirov dibîne ku heyîna binavê (Meriv)bi rewşekî newaze û nirx û rûmetek mezin hatîye afirandinê.Lewra berpirsyarê ji avakirina Cîhanê ye û divê xwe naske. Lê pir mixabin!pir kesên li rû zemîn û dinav komên bindestên di Cîhanê da,jiber rewşa xweya nezanî û nemurovahî,ji ramana gelperwertî'yê dûrin û nikarin bibne xudanê mafên taybetî û mirovahî.Mirov dibîne ku bi hezaran kesên ji netewên perçiqî û bindest,tim lipey mêtingerên gel û welatê xwene. Hemjî raman û hestên gelperwerîyê libalwan nîne û li belengazîya gel û netewa xwe napirsin û nabin xwedî.Vanên bivan rengan û mebestan,kesne xwe nenas û Xuda nenasin.Ger tu bibînî ku ew di rojê da bisedan caran serê xwe datînin secdeyê û dibêjin:hemdû sena ku em musulmanin dîsa jiwan bawerneke û ew kesne zebûnê bi kesayet û berjewendîyên xweyên bi gemarin û hayawan ji Xuda û îslamê nîne.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Celalettin Yöyler:Melayê Cizîrî üzerine

CEMİL OĞUZ -ANF İSTANBUL (06.07.2006)- Celalettin Yöyler ünlü Kürt şairi Melayê Cizîrî’nin ‘Divanı’nı yorumladı. “Şiroveya Dîwana Melayê Cizîrî (Melayê Cizîrî Divanı’nın Yorumu)” ismiyle, İstanbul Kürt Enstitüsü Yayınlarından çıkan eser Cizîrî’ni şiirini detaylı bir şekilde yorumladı.

Li ser jiyan, huner û felsefa Melayê Cîzîrî

LÊKOLÎN Li ser Melayê Cîzîrî  Enstîtuya kurdî /Berlîn /Ev nivîs ji kovara lêkolîn û zanistî a Enstîtuya kurdî hatîye girtin. Hevpeyvîna bi Celalettin Yoyler re Pirs: 1   Li gora hinek idîa, hinek dîtin û nirxandinan, ji % 70- 80 ê şair û nivîskarên Kurd di bin bandêra Melayê Cizîrî de mane. Ev çendî rast e, nisbeta wê çend e? Ku wuha be çine faktor û kerametên li pey vê angaştê? Ev hêz, hêza ewqas sedsal e, kêr û têhna xwe diparêze, cîhana nivîskar û  helbesvanên Kurd de, rapêça wê heye û ji rêbaza helbest hûnana Melê av vedixwe. 

Kur’an-ı Kerim literatüründe her insana milletine sahip çıkma emri var

Celalettin YÖYLER Güncellenme :  15.02.2013 06:02 Ayetin Arapça metni: Yâ eyyuhen nâsu innâ xelaqnâkum min zekerin ve unsâ ve ceelnâkum şuûben ve qebâile (li teârefû) inne ekremekum indellâhi etqâkum, innellâhe  e’lîmun xebîr (xebîrun). Hucürat-13 Meal: ‘Ey iman edenler, biz sizi bir erkekle bir kadından, bir asıldan yarattık. Birbirinizle tanışmanız, işlerinizi tedbirle idare etmeniz, karşılıklı olarak, İslami kurallarla örtüşen milletlerarası teamüllere uymanız, yardımlaşmanız, kültür ve medeniyet alışverişinde bulunmanız, birbirinize iyiliği tavsiye etmeniz için, sizi milletler ve kabileler haline getirdik. Allah yanında en değerliniz, en üstününüz, takva esaslarını-Kur’ân esaslarını iyice benimseyerek tavizsiz hayata geçireniniz, en çok günahlardan arınıp azaptan korunanız, kulluk ve sorumluluk şuuruyla, haklarına ve özgürlüklerine sahip çıkarak şahsiyetli davrananınız, dini ve sosyal görevlerinin bilincinde olanınızdır. Allah her şeyi bilir, gizli-açık her şeyden ...